Chrystèle Khodr

Chrystèle Khodr is a theater performer, writer and director based in Beirut. She studied theater in the Institute of Fine…

Chrystèle Khodr is a theater performer, writer and director based in Beirut. She studied theater in the Institute of Fine Arts, Lebanese university and was trained in physical theater at l’École Internationale de Théâtre LASSAAD Brussels– Jacques Lecoq pedagogy. 

Her work springs from the emergency to reconstitute the collective memory from personal stories. In her most recent projects, Chrystèle is increasingly concerned with the movement of History and its impact on time and narrativity as a basic formal dimension of theater. 

Between 2009 and 2012 she has created small format plays and solos: Bayt Byout, 2007 or how I smashed my bubble envelopes and Beirut Sepia, all of which were shown in several festivals and venues in Lebanon, Egypt, France and Belgium. 

Her latest theater production Augurs premiered in May 2021 in Beirut and is touring across Europe.

As part of her research cycle around the economical speculation and its impact on theatrical narratives, she created the interactive installation Who killed Youssef Beidas? that opened in June 2022 in Beirut. The cycle includes her listening piece Rise & Fall of Orient Swiss ǀ Bedtime stories. 

As well as an independent maker she has collaborated and performed with several artists from multiple disciplines such as Zoukak Theater Company, Waël Ali with whom she wrote and directed Temporary Stay and visual artist and set designer Bissane Al-Charif on the installation I once entered a garden.Chrystèle was awarded the Ibsen Scope to create an adaptation of the playwright’s text The Pretenders, Ordalie is to premiere in October 2023.

كريستيل خضر ممثّلة وكاتبة ومخرجة مسرحية. حائزة على ديبلوم في التمثيل من معهد الفنون الجميلة في بيروت وديبلوم في  مسرح الحركة من مدرسة لاسّاد العالمية في بروكسل – منهاج جاك لوكوك. 

ينطلق بحثها المسرحي من ضرورة إعادة تشكيل الذاكرة الجماعية استنادًا على الحكايات الشخصية. في أعمالها الأخيرة اهتمّت بحركة التاريخ وتأثيرها على الزمن والسردية  بوفصهما بعدين أساسيين في المسرح.

بين عاميّ 2009 و2012 عملت على أشكالٍ مسرحيّة حميمية: بيت بيوت، 2007 أو كيف بعتّك بمكتوب، بيروت سيبيا. وقد عُرضت هذه الأعمال في عدد من المسارح والمهرجانات في لبنان ومصر وفرنسا وبلجيكا. 

افتتحت عملها المسرحيّ الأخير لعلّ وعسى في أيّار 2021 في بيروت وما زالت جولته الأوربية مستمرّة. 

يأتي تجهيزها التفاعلي من قتل يوسف بيدس؟ الذي افتُتح في حزيران 2022 في مركز بيروت للفنّ كجزء من بحثها حول التكهّنات الاقتصادية وتأثيرها على السرديّات المسرحية. يضمّ البحث أيضًا المسرحية الإذاعية  صعود وسقوط سويسرا الشرق ǀ قصص ما قبل النوم. 

إلى جانب ممارستها الفنيّة المستقلّة، تعاونت كريستيل مع عدد من الفنّانين كفرقة زقاق المسرحية، ووائل علي الذي شاركها بكتابة وإخراج مسرحية عنوان مؤقت، وبيسان الشريف على تجهيز دخلت مرّة في جنينة.

حازت كريستيل على جائزة إبسن سكوب لاقتباص مسرحية “الساعون إلى العرش” التي ستُفتتح في خريف عام 2023.